17 Kasım 2017 Cuma

KIBRIS'TA TRAFİK

Ada devletlerinde trafiğin soldan seyretme geleneği Kıbrıs’ta da devam etmektedir. Direksiyon sağ taraftadır.
Araçların arka plaka zeminleri sarı renklidir. İngiltere’de olduğu gibi adaların sis etkisinde kalacağı, dolayısıyla sarı zeminli plakanın kolay farkedileceği ifade edilmiştir. Ancak yeni araç kayıtlarında beyaz zemine dönülmüştür.
Araç plakalarında iki harf ve üç rakam bulunur. Resmi araçlara R harfi, ticari araçlara T harfi, kiralık araçlara Z harfi eklenir. R ve T harfleri, harf grubunun önündedir. Z harfi ise rakam grubunun sonundadır.
Üniversitelerde ve turizm işletmelerinde az miktarda büyük otobüse rastlanmaktadır. Türkiye’den otobüs getireceklerse sol tarafa kapı açtırmak zorundadırlar. Otobüs direksiyonları solda da olabilir.
Genellikle 22 kişilik küçük otobüsler yaygındır. Kamyon yok denecek kadar azdır. Limanlara gelen malı getirip götürmek için az miktarda TIR aracı vardır.
Araç derken panelvan adı verilen çift kabinli kamyonetlerden de söz etmek gerekir. Panelvanlar; tesisat ve onarım için yürüyen atölye gibi hizmet vermektedir. Kasa üzerinde, yapılan işin niteliğine göre merdiven, takım çantaları, yedek parçalar görmek mümkündür. Yarının sanayicileri olacak bu insanlar belki de panelvanlı bu günlerini tebessümle hatırlayacaklardır.
Ülkede demiryolu ve tünel yoktur. Lefke’de çıkarılan bakır cevheri ile Güzelyurt’ta üretilen meyve ve sebzenin taşınması amacıyla 122 km. uzunluğundaki Lefke-Mağusa demiryolu hattı 1905 yılından 1951’e kadar hizmet vermiştir.  Bu döneme ait nostaljik iki lokomotifden biri Gazimağusa tapu dairesi önünde, diğeri Güzelyurt festival parkında o günlerin anısına tanıklık etmektedir.
Havalimanı yakınlarında iki, Girne’de bir olmak üzere üç köprülü kavşak mevcuttur.
*
Türkiye’den gelenler için araç kullanma zor görülse de kısa zamanda uyum sağlanabilmektedir. “Sağdan gelen trafiğe yol ver” kuralına uyulduğunda işler yarı yarıya halledilmiş demektir. Araç kullanırken telefonla konuşulmamalıdır. Sarı renkli çizgiler üzerine park edilmemelidir.
Kıbrıs’ta toplu taşımacılığın yetersiz oluşu şoför ve araç sayısının artmasına yol açmıştır. Bu durum karayolları trafiğini zora sokacağa benzemektedir. Henüz üst yapı tamamlanmamışken metro ya da raylı sistem için düşünenler düşünmeye davet edilmelidirler.


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder